Svet-Stranek.cz
Nákladní Tatrovky

Tatra T 111:...každé auto časem zchátrá, věky přečká jenom Tatra

Tatra T 111

... se vyráběla v letech 1942-1962. Motor byl vznětový vzduchem chlazený dvanáctiválec OHV do V 75º Ø 110x130 mm o objemu 14 825 cm³. Výkon 210 k (2 200 ot/min) původně válečného vozu, později z důvodu prodloužení životnosti snížen na 180 k (1 800 ot/min). To se projevilo na snížení maximální rychlosti ze 75 na 62 km/h. Naopak nosnost se zvyšovala úpravami zadních listových per z 6 500 kg na 8 000 kg a nakonec na "desetitunu". Podvozek byl klasické tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami se znakem náprav 6x6. Rozvor náprav 4175 + 1220 mm (sklápěč S2 3825 + 1220 mm). Odpružení vpředu šikmými čtvrteliptickými listovými pery, vzadu podélnými půleliptickými listovými pery. Zadní nápravy byly poháněny trvale. Pohon přední nápravy a uzávěry diferenciálů zadních náprav ovládal řidič mechanicky pomocí pák.
Převodovka byla čtyřstupňová bez synchronizace. Přídavná převodovka dvoustupňová.
Kabina válečných vozů vyrobená z náhražkových materiálů byla po válce nahrazena plechovou kabinou s dřevěnou kostrou a později především u vojenských variant kabinou s negativním sklonem předních skel.
Nejrozšířenější nástavby vojenských vozů byly valníky a cisterny pohonných hmot, u civilních především sklápěče, jeřáby ČKD Slaný, bagry Detva či přepravníky volně loženého cementu ZVVL Milevsko.
"Stojedenáctka" se zapsala do dějin nejen poválečného Československa ale i do mnoha zahraničních zemí kam se vyvážela. Předně bývalý Sovětský svaz kam putovalo 7 300 ks, ale i další vzdálené země jako Čína, Kuba, Argentina, Chile, Mongolsko apod.
Celkem se v Kopřivnici za dvacet let vyrobilo 33 691 ks těchto legendárních vozů, z nichž mnohé jsou ještě stále schopné provozu. Nejen pomník v Magadanské oblasti je znakem jejich nesmrtelnosti...
...prolomit limity nebo ne? To v tuto chvíli nehraje roli. Zde nakládá T 111 lanový bagr tuny uhlí ze severočeských uhelných pánví a je mu všechno jedno...zdroj časopis Silniční doprava 12/1963
...Mountfield fréza roku...zdroj časopis Stop 1/1974
...tak todle nelze nezveřejnit, ten řidič snad žvejkal lysohlávky nebo co...zdroj časopis Stop 3/1974
...bagrujeme o sto jedenáct...zdroj časopis Květy 18/1961
...příhraďák stojedenáctka při práci...zdroj časopis Květy 34/1961
...automobily ČSAD Praha dováží denně 1200 tun uhlí z Mostu a následně rozváží po Praze a okolních městech. Tatry zde samozřejmě nesmí chybět ...zdroj časopis Květy 6/1963
...příhradový jeřáb a lanový bagr. Obě nástavby na podvozcích T 111...zdroj časopis Květy 7/1963
Tatra 111 převáží jeřáb MB-80 ze závodu Mostárne Brezno nad Hronom do Východoslovenských železiarní Košice. Zezadu postrkuje T 141...zdroj časopis Květy 15/1961
...dvoubarevné provedení (zřejmě výstavní či exportní) Tatry 111 valník...zdroj kniha 70 let automobilů Tatra 1967
...pod dalajlamovým sídlem Potala v Tibetu stojí naše Tatra 111...zdroj časopis Svět motorů 25/1956
...československá expozice na veletrhu v Lipsku, škoda že není vidět také ta stojedenačtyřicítka...zdroj časopis Svět motorů 8/1957
...stojedenáctky v bezkapotovém provedení šplhají do kopce...zdroj časopis Svět motorů 7/1960
...s bagrem na lávku nelez...zdroj časopis Svět motorů 13/1962
...vyšetřený písek se doma hodí...zdroj časopis Svět motorů 25/1962
...stavba ženijní mostové soupravy pomocí automobilů Tatra 111 a 138 jak je vidět pod podvozkem stojedenáctky...zdroj časopis Zápisník 10/1967
...stojedenáctka doplňuje palivo do letounu Iljušin Il-14...zdroj kniha Československé automobily
...přečerpávání volně loženého cementu...zdroj kniha Československé automobily
...těžkotonážní souprava T111 s dvěma valníky...zdroj časopis Silniční doprava 3/1960
...T 111 jako pomocník při manipulaci s pískovcem na mezinárodním sochařském sympoziu v Hořicích v Podkrkonoší...zdroj časopis Květy 37/1969
...stavba jezů na Labi...zdroj časopis Květy 51/1972
...pomník v Magadanu jako ocenění skvělé práce více jak 7300 stojedenáctek dovezených do SSSR - éto charóšije mašinky...zdroj časopis květy 50/1974
...podpírání mostu v Mnichově Hradišti předtím než přes něj přejede 200 tunová souprava 2x Faun, podvalník s reaktorem na výrobu čpavku a 2x T813. Souprava má namířeno z Brna do NDR...zdroj časopis Květy 24/1974
...ani věhlasný italský lom mramoru Carrara se neobejde bez svalnatých dělníků z Kopřivnice
...ještě jeden pohled jak je Tatra na zadních...zdroj publikaceTradice/Pokrok/Prosperita 1990
...no a tady je už mnohatunový kvádr naložen...zdroj časopis Květy 12/1978
...březnové kolo soutěže Kamerou čtenářů nabídlo i tento pohled...zdroj časopis Květy 16/1976
...článek o rekonstrukci Národního divadla a jejího okolí. Bystrému oku jistě neujde přítomnost Tatry T 111...zdroj časopis Květy 20/1978
návštěvníků stránky
celkem245 011
tento týden145
dnes97