Svet-Stranek.cz
Nákladní Tatrovky

Tatra T 147 DC5:...každé auto časem zchátrá, věky přečká jenom Tatra

Tatra T 147 DC5

...se vyráběla v letech 1957-1961. Motor byl vznětový vzduchem chlazený dvanáctiválec OHV do V 75º Ø 110x130 mm o objemu 14 825 cm³. Výkon 180 k (1 800 ot/min).
Podvozek byl klasické tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami se znakem náprav 6x6. Odpružení vpředu šikmými čtvrteliptickými listovými pery, vzadu podélnými půleliptickými listovými pery. Zadní nápravy byly poháněny trvale. Pohon přední nápravy a uzávěry diferenciálů zadních náprav ovládal řidič mechanicky pomocí pák.
Jednalo se o další odvozeninu od klasické stojedenáctky jejíž hlavním znakem byl výrazně zkrácený rozvor z 4175 na 2900+1220 mm a masivní žebrovaná dozadu sklopná korba s krytem kabiny pro nasazení v lomech a velkých stavbách.
Podvozky se vyráběli v Kopřivnici, kdežto sklápěcí nástavby dělali Podpolianské strojárne Detva.
Počet vyrobených kusů není přesně znám. Pohybuje se cca v rozmezí 500-1000 ks. Každopádně z historického a zběratelského hlediska se jedná tak trochu o "Lochnesku". Dochovaný je pouze jeden exponát ve Španělsku a to ve výrazně opotřebovaném stavu a v Čechách pak dvě nádherné repliky.
...dobový záběr vozu T 148 DC5...údajně foto pořízené při stavbě přehrady Weimar v Německu
...DC pětka šplhající na břehu rybníka. Kopřivy částečně zakrývají rakouskou espézetku...zdroj dobová fotografie
...na obědě na náměstí v Litoměřicích...zdroj dobová pohlednice
...těžba kaolinu...zdroj časopis Svět motorů 33/1973
...hrála jsem i ve filmu s Rudolfem Hrušínským...zdroj film Naděje 1963
...T 147 DC5 jako exponát strojírenského veletrhu v Brně...zdroj časopis Automobil 12/1959
...stočtyřicetsedmička uhání po čínské okresce...zdroj kniha Československé automobily
...velký český sklápěč u Velké čínské zdi...zdroj kniha Československé automobily
...décépětky se velkou měrou podílely na výstavbě vodního díla Orlík...zdroj kniha Československé automobily
...nakladač Brown z Transporty Chrudim plní Tatru 147 DC5...zdroj časopis Silniční doprava 3/1960
...co nevidět mě nahradí mladší, přesto mé zásluhy nikdo nesmaže...zdroj časopis Automobil 8/1967
...dempr pod bagrem...
návštěvníků stránky
celkem245 003
tento týden137
dnes89