Svet-Stranek.cz
Nákladní Tatrovky

Tatra T 141:...každé auto časem zchátrá, věky přečká jenom Tatra

Tatra T 141

...se vyráběla v letech 1957-1970. Motor byl vznětový vzduchem chlazený dvanáctiválec OHV do V 75º Ø110x130 mm o objemu 14 825 cm³.
Výkon 180 (2100 ot/min)-185 (2 270 ot/min) k. Maximální rychlost 45 km/h, u verze T 141 B bez kolových redukcí 61 km/hod.
Účelem těchto vozů byla přeprava břemen tažených na podvalnících o celkové váze 100 tun.
Podvozek tatrovácké koncepce s výkyvnými polonápravami se znakem náprav 6x6 v podstatě vycházel z běžného valníku T 111R. Změny se týkali hlavně zkráceného rozvoru 3 500 + 1 220 mm, převodů přídavné převodovky a kolových redukcí. Odpružení vpředu šikmými čtvrteliptickými listovými pery, vzadu podélnými půleliptickými listovými pery. Zadní nápravy byly poháněny trvale. Pohon přední nápravy a uzávěry diferenciálů zadních náprav ovládal řidič mechanicky pomocí pák.
Kabina byla plechová s dřevěnou kostrou až pro osm osob posádky. Součástí nástavby byl valník na přídavný materiál pro zvýšení adheze, 100 metrový naviják s tažnou silou 8 000 kg a u některých variant také zásobník s pískem na podsypávání zadních kol či "horská" vzpěra proti nechtěnému couvání při rozjezdu v kopci.
Od dubna roku 1958 se výroba přesunula do pobočného závodu Bánovce nad Bebravou.
Celkem se těchto oblíbených a dlouho využívaných tahačů vyrobilo 4 981 ks...
...tahač trailerů T 141 s nákladem...zdroj časopis Automobil 4/1957
...přeprava lodi z Budapešti do Hamburku...zdroj časopis VTM 12/1962
...jednotlivé části hydrocentrály Orlík dovlekly Tatry 141 na podvalnících z ČKD Blansko...zdroj časopis Technická práca 5/1960
...i v NDR s obliboou používali naše stočtyřicetjedničky...zdroj časopis Svět motorů 25/1975
...ten Warťák musí pryč, jinak na ty Slapy včas nedojedem...zdroj časopis Svět motorů 11/1959
...těmi tahači o kterých se v článku hovoří se myslí T 141...zdroj časopis Květy 44/1972
...nosnost mostu byla poněkud překročena...zdroj časopis Květy 29/1974
...stojedenačtyřicítky nezrušili pochodový krok a most to nevydržel :-)...zdroj časopis Květy 6/1974
...učebnicový průjezd křižovatkou...alespoň že ty křídla odmontovali...zdroj časopis Květy 13/1976
...další součástečku pro vodní dílo Dalešice veze na podvalu T 141...zdroj časopis Květy 37/1976
...stojedenačtyřicítky pomáhají s výrobou atomové energie..zdroj časopis Květy 8/1979
...na runway s pomocí T 141
...T 141 se soupravou Transporta SPDB-25 pro převoz břemen do hmotnosti 25 tun a délky 30m...zdroj časopis Vojenská technika 11/1965
návštěvníků stránky
celkem100 368
tento týden191
dnes29