Svet-Stranek.cz
Nákladní Tatrovky

Tatra T 128:...každé auto časem zchátrá, věky přečká jenom Tatra

Tatra T 128

...se vyráběla v letech 1951-1952. Tento armádní projekt vzniknul za pouhých 72 dnů jako odpověď na vnucený program ministerstva obrany na výrobu nákladního vozu Škoda V3T.
Vycházelo se z osvědčeného podvozku T 111. Motor byl vznětový vzduchem chlazený osmiválec OHV do V 75º Ø110x130 mm o objemu 9 883 cm³. Výkon 130 k při 2000 ot/min. Maximální rychlost 80 km/hod. Nosnost 3 000 kg. Podvozek se znakem náprav 4x4 tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami využíval pérování pomocí šikmých čtvrteliptických listových per na obou nápravách. Rozvor náprav byl 3950 mm a obě nápravy měli jen jednoduché obutí. Zadní nápravy byly poháněny trvale. Pohon přední nápravy a uzávěru diferenciálu zadní nápravy ovládal řidič mechanicky pomocí pák. Kabina s negativním sklonem čelních skel se od roku 1952 využívala i u typu T 111.
Jako nejrozšířenější nástavby lze uvézt především valník, skříňová nástavba či cisterna.
Slabinou těchto vozů byla především jejich vysoká hmotnost, čímž byla limitována průchodnost těžkým terénem. Ačkoliv projekt T 128 byl lepším než původní požadavek Škoda V3T, postupně byl nahrazován vozem Praga V3S.
Během dvou let výroby se vyprodukovalo v Kopřivnici 4060 ks těchto vozů. Přestože za své funkční období nesklidili příliš veliké ovace, dnes jsou jsou mezi sběrateli velmi ceněnými exponáty...
...nejen v armádě se uplatnily stodvasetosmičky. Zde z firmy Agrostroj odváží řádkovače do JZD Paseky u Štemberka...zdroj časopis Květy 29/1961
...v hlubokém bahně se trochu bořím, ale šplhám výborně...zdroj časopis Svět motorů 20/1954
... skříňová Tatra 128...zdroj časopis Vojenská technika 5/1965
...detailní :-) pohled na podvozek Tatry 128...zdroj časopis Vojenská technika 1/1965
návštěvníků stránky
celkem100 368
tento týden191
dnes29