Svet-Stranek.cz
Nákladní Tatrovky

Tatra T 138:...každé auto časem zchátrá, věky přečká jenom Tatra

Tatra T 138

...se vyráběla v letech 1959-1972. Motor byl vznětový vzduchem chlazený osmiválec OHV do V 75º Ø 120x130 mm o objemu 11 762 cm³. Výkon 180 k (2000 ot/min). Maximální rychlost 71 km/h. Nosnost 12 tun.
Podvozek klasické tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami a znakem náprav 6x6 a 4x4. Významnou změnou v konstrukci podvozku oproti stojedenáctce bylo odpružení přední nápravy pomocí zkrutných tyčí. U dvojnápravového podvozku byly takto odpruženy obě nápravy. K dispozici byly dvě délky rozvoru v závislosti na požadavcích nástaveb a to 3690 a 4260 mm. Rozvor zadních náprav byl oproti typu 111 prodloužen o deset centimetrů na 1320 mm. Dalším zdokonalením oproti předchůdci bylo zapínání předního náhonu a uzávěrek nápravových diferenciálů pomocí elektropneumatických ventilů ovládaných tlačítky na přístrojové desce. Navíc byla opatřena uzávěrkou diferenciálu i přední náprava. Převodovka byla pětistupňová se synchronizací 2-5 stupně. Přídavná převodovka dvoustupňová s elektropneumatickým ovládáním pomocí předvoliče na řadící páce.
Stoosmatřicítka se stala důstojnou nástupkyní legendární stojedenáctky a rozšířila využitelnost tatrováckého podvozku. Nástavbami jej osazovali výrobci jeřábů ČKD Slaný, lanových bagrů Detva, přepravníků volně ložených hmot ZVVZ Milevsko, hasicích cisteren Karosa, palivových cisteren Chepos Košice, domíchávačů betonu a mnohých dalších.
Celkem se vyrobilo 45 996 ks stoosmatřicítek 6x6 a 2 226 ks tahačů 4x4 z nichž mnohé byly exportovány do zemí celého světa...
...ne, toto není nepoužitý záběr z filmů o rodině Homolkových...zdroj tohoto snímku není znám, ale zdatné řidičce rozhodně tleskáme...
...kořistní původně Syrská, následně Libanonská Tatra T 138...foto z počáku 80. let
...na šikmé ploše...zdroj časopis Silniční doprava 12/1963
...ten kravaťák se tváří, jako by v té Té stotřicetosmičce jezdil do offisu každý den...zdroj ceníkový list kde tato Tatra tenkát přišla na švýcarských 79 800 Fr.
...propagační cesta Tatrovek Europatour 1965...zdroj časopis Motor-Revue 2/1966
...T 138 S3 v kombinaci modrých barev...zdroj časopis Motor-Revue 5/1962
...doslova výstavní kousky...zdroj publikace Camions d´autrefois č. 48
...zaparkované Té 138ičky a jedna 141ička. Když se podíváte blíž, zjistíte že se jedná o vozy, které absolvovali propagační cestu Europatour 1965...těžko říci odkud je tento snímek a kde nakonec vozy skončili...zdroj dobová fotografie z Rakouska
...jedna z nejstarších es jedničkek ještě s nízkou korbou a otvíráním dveří do protisměru...zdroj dobová fotografie z Rakouska
...té stotřicetsedmičky a osmsetpětka na výstavní ploše
...přepravník cementu Tatra T 138 VLH119 a její starší sestra T 111 VLH17
...kolona pěti esjedniček a hrdý řidič vpředu...zdroj dobová fotografie z Rakouska
...T 138 pod rakouskými Alpami. Jedná se o první verzi s dveřmi otvíranými do protisměru bez okeního rámu...zdroj dobová fotografie Rakousko
...ten samý jeřáb z jiného pohledu. Všimněte si vpředu speciálního nárazníku pro uchycení jeřábového háku. Zajímavé je i madlo kapoty na bočních sloupcích kabiny...zdroj dobová fotografie Rakousko
...valníková plošina na neobvyklém podvozku Tatra T 137 4x2...zdroj časopis Automobil 4/1957
...detail pákového převodu sklápění u prototypu minidempra T 137 S1 4x4...zdroj časopis Automobil 4/1957
...T138 ve vojenském provedení při stavbě pontonového mostu...zdroj časopis Svět motorů 40/1978
...výstavba tranzitního plynovodu..zdroj časopis Stop 7/1974
...hup s cisternou do škarpy...zdroj časopis Svět motorů 2/1976
...estrojka odváží exponát valník z Brněnského výstaviště...zdroj časopis Květy 37/1962
...stoosmatřicítky na žních...zdroj časopis Svět motorů 36/1978
...minidempr Tatra T137 S1 na výstavě v Brně 1958. Povšimněte si třímístné sedačky pro spolujezdce...zdroj dobová fotografie
...T 138 S1...zdroj prospekt Motokov
...zkoušky těchto prototypů Tater 138 probíhali ve Vladimíru. Povšimněte si postranních madel kapoty...zdroj časopis Technická práca 5/1960
...a zdá se že probíhali úspěšně...zdroj časopis Technická práca 9/1960
...tak takovouhle ušanku mívali stotřicetosmičky na Sibiři...zdroj publikace Cesty přátelství 1975
...roku 1964 získává tahač Tatra zlatou medaili na veletrhu v Lipsku za vysokou technickou a estetickou úroveň...zdroj kniha 70 let automobilů Tatra 1967
...možná si nabral trochu bláta dovnitř, ale projel...zdroj kniha 70 let automobilů Tatra 1967
...valník Tatra 138 pod vrcholy Tater...zdroj kniha 70 let automobilů Tatra 1967
...tři stoosmatřicítky-třístranný sklápěč, valník a přepravník cementu VLH 119...zdroj kniha 70 let automobilů Tatra 1967
...no co si budeme povídat, standardní provedení ta asi nebude. To by si již loklo vody do válců...zdroj kniha 70 let automobilů Tatra 1967
...výhody páteřového rámu jsou nesporné, Tatry se v terénu nekroutí...zdroj kniha 70 let automobilů Tatra 1967
...tenkrát to bylo ještě bez ABS...zdroj kniha 70 let automobilů Tatra 1967
...zasněžená pláň je pro Tatry něco jako pískoviště pro děti...zdroj kniha 70 let automobilů Tatra 1967
...hotové stoomatřicítky na rozbláceném plácku, který jako by jim předpovídal osud. Budete se brodit blátem...zdroj kniha 70 let automobilů Tatra 1967
...výrobní linka automobilů Tatra 138...zdroj kniha 70 let automobilů Tatra 1967
...Tatra přejela Žigulíka...zdroj časopis Svět motorů 27/1975
...T138 S3...zdroj časopis Svět motorů 44/1975
...no bóže, tak jedu v protisměru...zdroj časopis Svět motorů 50/1975
...Vodní stavby opravovali tatrovky na Rohanském ostrově v Praze...zdroj časopis Svět motorů 52/1975
...to mi snad chcete dát brejle?...zdroj časopis Svět motorů 12/1975
...kdo by i dnes odmítl prohlédnout si Tatru 137?...zdroj časopis Svět motorů 25/1954
...za pár okamžiků vysloužilý letoun vzplane a bude se hasit...zdroj časopis Automobil 2/1962
...zkouška moderních sklápěčů v terénu...zdroj časopis Automobil 4/1962
...mezinárodní soutěž nákladních automobilů uspořádaná u příležitosti Brněnského veletrhu 1960 se nemohla obejít bez účasti vozů domácí automobilky ...zdroj kniha Československé automobily
...nejen preparační jehla se hodí paleontologům k práci. Zde používají Tatru 138 pro odkryv zeminy v obci Dolnice u Chebské pánve...zdroj kniha Paleontologie 1986
...takhle dopadl přepravník cementu VLH119-T138 po vpádu vojsk Varšavské smlouvy do Prahy dne 21.srpna 1968...zdroj fotografie z tématické výstavy
...spatřit tahač T 138 na stavbě tranzitního plynovodu nebylo vůbec nic neobvyklého...zdroj časopis Květy 5/1972
...expedice Lambaréne pod pyramidami v Káhiře...zdroj časopis Květy 11/1968
...laňák bagr nasazený na těžbu betonitu v ložisku Černý vrch v Českém středohoří...zdroj časopis Květy 31/1979
...stavba dálnice D1 u Brna...zdroj časopis Květy 47/1974
...cementárna v Lochkově bývala domovem mnoha přepravníků cementu T 138 VLH 119 a T 148 VLH 118...zdroj časopis Květy 40/1975
...tentokrát bez kontroly...zdroj časopis Květy 9/1978
...dálnice D1 na dvacátém třetím kilometru u Mirošovic...zdroj časopis Květy 28/1973
...déjednička se na 27 km prokousává Lensedelským kopcem Dubsko a dělí ho půlkilometrovým zářezem na dvě půlky. Dvě stotřicetosmičky zavážejí vytěženým kamenem nedalekou rokli...zdroj časopis Květy 28/1973
...ženisté s kamuflážovanými T 138 staví pontonový most, pěchota dorazila na valníku T 111...zdroj časopis Květy 28/1973
...trošku odlišný záběr z cvičení se v jiném článku o armádě použil i o deset let později...zdroj časopis Květy 40/1983
...Tatra 138 železničního vojska táhne za sebou kolejový jeřáb PKP 25/20, stojedenáctka v povzdálí...zdroj časopis Květy 21/1979
...té stotřicetosmička plnič letadel v akci chvíli před tím než vypukne armádní cvičení ŠTÍT-76...zdroj časopis Květy 41/1976
...částečně kolorovaný snímek přepravníku cementu VLH 119 na podvozku jak jinak než Tatra 138...zdroj časopis Vojenská technika 2/1965
...hasicí stoosmatřicítka se zahraniční nástavbou...zdroj časopis Vojenská technika 4/1965
...to co dnes již moc není, válí se všude okolo...montážní linka v Kopřivnici...zdroj časopis Vojenská technika 8/1965
...obrázek z článku o ČSAD v časopisu Květy 26/1969
...zemní práce při výstavbě doskočišť skokanských můstků na Štrbském Plese ve Vysokých Tatrách. Vděk za slavné jméno vyjadřuje tatrovka velkým pracovním nasazením...zdroj časopis Květy 30/1969
...stoosmatřicítka v Levici na Slovensku...zdroj časopis Květy 42/1970
...staveniště druhé tušimiské elektrárny...zdroj časopis Květy 18/1971
...Tatry 138 S3 na stavbě elektrárny Tušimice II...zdroj časopis Květy 18/1971
výstavba úpravny vody Nesměřice...zdroj časopis Květy 25/1971
...pojízdná přetlaková komora s tahačem Tatra 138 NT 4x4...zdroj časopis Květy 34/1971
...kdopak přivezl ty roury?...zdroj časopis Květy 36/1971 článek o stavbě tranzitního plynovodu
Tatra dělá hráz proti rozvodněné řece v rožňavském okrese. A pak že dříve záplavy nebyly...zdroj časopis Květy 23/1972
...zdroj časopis Květy 33/1972
...Tatra 138 při dokončovacích pracech na železničním tunelu Bílá skála v Holešovicích...zdroj časopis Květy 38/1972
...nakládání hlíny na výrobu střešních krytin v Dolních Jirčanech...zdroj časopis Květy 24/1973
...kdo by v tomto prostředí čekal stádo zeber či antilop, bude sklamán. Tudy projíždí těžké nákladní automobily Tatra 138 S3 patřící firmě Prago builders Ltd. která provádí stavby v Zambii...zdroj časopis Květy 10/1973
...Tatra překonává řeku Zambezi :-)...zdroj časopis Květy 15/1974
...budování základů slévárenského zařízení v závodě SONP Poldi II v Dříni u Kladna...zdroj časopis Květy 15/1975
...třístranná cisterna...zdroj časopis Květy 37/1975
...v Libyi i jeřáby musí jezdit vytížené...zdroj časopis Květy 37/1975
...vezeme trubky pro hloubkové vrty v Libyi...zdroj časopis Květy 37/1975
...výstavba plynovodu v západní Sibiři...zdroj časopis Květy 49/1975
...T 138 za branou elektrárny Jaslovské Bohunice...zdroj kniha ČSSR v práci a obraně...vydáno 1976
...budování trasy C metra na Jižním Městě...zdroj časopis Květy 4/1977
...proto aby vznikla dálnice D2 z Brna do Bratislavy, bylo potřeba odvézt a přivézt mnoho tun zeminy...zdroj časopis Květy 17/1977
...fungl nová estrojka...zdroj časopis Květy 13/1978
...estrojka s přední zakrývací dečkou...zdroj časopis Květy 32/1978
...smeťák kipper...zdroj časopis Květy 38/1979
...pracovníci pražské Geoindustrie provádí v Libyi hloubkové vrty spodní vody...k tomu jim dopomáhej Tatra...zdroj časopis Květy 30/1980
...i v tomto odvětví jsou Tatry prospěšné...zdroj časopis Květy 5/1980
...jeřáby Dopravních staveb Olomouc skládají u Poříčan násypníky ze zrušených stavenišť dálnice D1...zdroj časopis Květy 47/1981
...výstavba části dálnice od Rudné k Loděnici...zdroj časopis Květy 47/1981
návštěvníků stránky
celkem100 368
tento týden191
dnes29