Tatra T 138:...každé auto časem zchátrá, věky přečká jenom Tatra
Tatra T 138
...se vyráběla v letech 1959-1972. Motor byl vznětový vzduchem chlazený osmiválec OHV do V 75º Ø 120x130 mm o objemu 11 762 cm³. Výkon 180 k (2000 ot/min). Maximální rychlost 71 km/h. Nosnost 12 tun.
Podvozek klasické tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami a znakem náprav 6x6 a 4x4. Významnou změnou v konstrukci podvozku oproti stojedenáctce bylo odpružení přední nápravy pomocí zkrutných tyčí. U dvojnápravového podvozku byly takto odpruženy obě nápravy. K dispozici byly dvě délky rozvoru v závislosti na požadavcích nástaveb a to 3690 a 4260 mm. Rozvor zadních náprav byl oproti typu 111 prodloužen o deset centimetrů na 1320 mm. Dalším zdokonalením oproti předchůdci bylo zapínání předního náhonu a uzávěrek nápravových diferenciálů pomocí elektropneumatických ventilů ovládaných tlačítky na přístrojové desce. Navíc byla opatřena uzávěrkou diferenciálu i přední náprava. Převodovka byla pětistupňová se synchronizací 2-5 stupně. Přídavná převodovka dvoustupňová s elektropneumatickým ovládáním pomocí předvoliče na řadící páce.
Stoosmatřicítka se stala důstojnou nástupkyní legendární stojedenáctky a rozšířila využitelnost tatrováckého podvozku. Nástavbami jej osazovali výrobci jeřábů ČKD Slaný, lanových bagrů Detva, přepravníků volně ložených hmot ZVVZ Milevsko, hasicích cisteren Karosa, palivových cisteren Chepos Košice, domíchávačů betonu a mnohých dalších.
Celkem se vyrobilo 45 996 ks stoosmatřicítek 6x6 a 2 226 ks tahačů 4x4 z nichž mnohé byly exportovány do zemí celého světa...