Tatra T 148:...každé auto časem zchátrá, věky přečká jenom Tatra
Tatra T 148
...se vyráběla v letech 1969-1982. Motor byl vznětový vzduchem chlazený osmiválec OHV do V 75º Ø 120x140 mm o objemu 12 666 cm³. Výkon 212 k (2000 ot/min). Maximální rychlost 71 km/h. Nosnost 15 tun.
Podvozek klasické tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami a znakem náprav 6x6 a 4x4. Vycházel z předchozího typu T 138 avšak evoluce přinesla kromě potřebného zesílení také mezinápravový diferenciál zadních náprav a seřiditelné zkrutné tyče předního pérování. Rovněž nabídka rozvorů se rozšířila a kromě rozměrů 3690 a 4260 se vyráběl i 3900 a 4800+1320 mm.
Od roku 1979 se vyráběla modernizovaná varianta 2-148 na níž bylo provedeno celkem 86 úprav. Nová maska nebyla jen znakem faceliftu, ale napomáhala ke snížení hlučnosti. Mezi dalšími důležitými rekonstrukčními prvky lze uvézt zcela jiný typ kloubu přední nápravy vyvinutý pro typ T 815, hřídele zadních náprav s větší pevností, vylepšené napojení blatníků ke kabině, sedačka řidiče se vzduchovým vlnovcem, dvojitý teleskopický zvedák korby (mailer) byl nahrazen jedním ale většího průměru či zvětšená korba typu S3 o 1m³ na celkem devět kubíků.
Celkem se vyrobilo 113 647 ks "stoosmačtyřicítek" ve 45 modifikacích z nichž zhruba padestát tisíc zůstalo doma a ostatní byly exportovány do 43 zemí světa. Nejvýznamnějšími odběrateli byl samozřejmě bývalý Sovětský svaz a ostatní státy RVHP. Právě pro tyto potřeby byl Tatře v roce 1971 poskytnut úvěr 77,5 mil. převoditelných rublů na rozvoj závodu a postupné rozšíření výroby až na plánovanou roční produkci 15 000 ks vozidel. Poslední kus tohoto typu sjel z výrobní linky Kopřivnického závodu v úterý 14.prosince 1982 ve 21 hodin...