Tatra T 813:...každé auto časem zchátrá, věky přečká jenom Tatra
Tatra T 813
...se vyráběla v letech 1967-1982. Motor byl vznětový vzduchem chlazený dvanáctiválec OHV do V 75º Ø 120x130 mm o objemu 17 640 cm³. Výkon 250-270 k (2000 ot/min). Maximální rychlost se lišila v závislosti od zpřevodování jednotlivých podvozkových variant a to od 56-90 km/h. Podvozek klasické tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami a znakem náprav 8x8, 6x6 a 4x4. Nejvýznamějšími aplikacemi stavebnicového podvozku T 813 byl čtyřnápravový vojenský valníkový tahač přívěsů KOLOS s trvale poháněnými všemi nápravami, taktickými pneumatikami s možností ovládání tlaku vzduchu za jízdy v bořivém terénu. Stejný podvozek avšak s krátkou kabinou se používal jako nosič pontonových mostů. Z civilních osmsettřináctek nelze opomenout tahač přívěsů T 813 TP 6x6 pro přepravu těžkých a nadměrných nákladů do hmotnosti 100 t. Další významnou aplikací byl čtyřnápravový jednostranný sklápěč T 813 S1 s třináctikubíkovou korbou vyráběný v Bánovcích nad Bebravou, slangově nazývaný Drtikol podle jednoho z hlavních hrdinů filmu Prázdniny pro psa kde si tato Tatra zahrála významnou roli. Dvounápravové podvozky se používali pro tahače přívěsů do 65 t, tahače návěsů či jeřábové nástavby ČKD AD 125. Čtyřnápravové podvozky se osazovali hasičskými nástavbami, výsuvnými žebříky, vrtnými soupravami apod. Západoněmecká firma Semex sestrojila na podvozku T 813 6x6 letištní tahač.
Celkem bylo osmsettřináctek vyrobeno 11 751 ks